Synet på kvinnekroppen

«Kvinner objektiviseres og seksualiseres», skriver Tonje og Ingvill i 3IDA i sin tekst om dagens syn på kvinnekroppen.

Skrevet av Tonje Nedberg og Ingvill Leontine Solumsmoen Mørch, 3IDA

Trykket i spalten "Stort og smått fra studiespesialisering" i Bygdeposten 26.4.18

Dagens syn på kvinnekroppen er på mange måter seksualisert og objektivisert. Dette synes spesielt godt blant ungdom i idrett. Kvinnedraktene i friidrett, på lik linje som i volleyball, fremmer den feminine kroppsfiguren på en seksualisert måte, sammenliknet med menns drakter der kroppen dekkes mer.

For en kvinne i idretten er det relevant å ha den ideelle kroppen. I estetiske idretter som kunstløp, er det et stort fokus på utførelse og yndighet. Det er også en klar fordel å være slank og ha de riktige proporsjonene. Vi ser også at estetikken og kvinnekroppen fremheves med drakter som er elegante, men veldig korte. Dette er ikke den eneste idretten som har fokus på kropp blant kvinner. I høydehopp er det en klar fordel å være høy og tynn og samtidig atletisk.

Media har makt

Det er ikke til å legge skjul på at kvinnelige utøvere får mye oppmerksomhet rundt kropp og utseende. Ofte vektlegges utseendet til en kvinnelig utøver, mer enn prestasjonene hennes. Internett er den største arenaen for denne objektifiseringen. Googler man Therese Johaug, vil kropp og vekt være noe av de mest søkte kategoriene. Måten media fremstiller kvinnelige utøvere på ved å legge ut bilder av kroppene deres, skaper en trend på hva som er sexy og vakkert. Dermed får media og sosiale medier stor makt over dagens kvinnesyn.

Usunt press

Det finnes mange definisjoner på hva som er en perfekt kropp. Å være slank, atletisk og ha former er i hovedsak de trekkene som går igjen når det kommer til hva som blir sett på som perfekt. Viktigheten og fokuset på kropp er først og fremst relevant for idrettsprestasjoner. Her har media en enorm påvirkningskraft. De skaper et bilde utad som lager et usunt press for unge kvinner. Selv om kroppsidealet fremmer en sunn livstil, vil presset skape en usunn psykisk tankegang for mange kvinner.

Utrykket «sex selger», er forklaringen på mange bedrifter innenfor media sin markedsføring. Nettopp fordi det er som uttrykket sier; man tjener penger på å spille på kropp og sex. Et viktig spørresmål i denne saken, er om dette er riktig måte å gjøre det på, og om det er verdt å tjene penger på kvinner sin usikkerhet.

Idrett, mote og porno

Ifølge studier om retusjert reklame og kroppspress fra Statens institutt for forbruksforskning, føler 85 prosent av jenter kroppspress, og 30 prosent av guttene. Altså er kroppspress et stort problem, som ofte fører til alvorlige psykiske lidelser. Hver tredje jente er lite fornøyd med seg selv. Dette forteller oss blant annet at jenter i denne situasjonen åpenbart er sårbare, og at kroppspress i ulik grad påvirker majoriteten av kvinner. Uavhengig av idrett.

Selv om idretten har et enormt fokus på kropp og utseende, er det mange arenaer som er med på formingen av dagens syn på kvinnekroppen. Motebransjen, pornobransjen og tv-bransjen er arenaer som i like stor grad heier på seksualisering av kvinner og som har stort kroppsfokus. I motsetning til disse bransjene, er Norges Idrettsforbund bygget på grunnverdiene: Glede, Felleskap, Mestring og Ærlighet. Dette burde skape en norm om hvordan idretten skal presenteres i media. Vi ser hvor mye press og usikkerhet unge kvinner utsettes for, grunnet idretten.

Tonje Nedberg og Ingvill Leontine Solumsmoen Mørch går på vg3 idrettsfag og har reflektert rundt kvinnelig kroppspress. Nylig var de på klassetur til Romsdalen, og der ble det tid til photo shoot.

Kilder:

Trening.no

Idrettsforbundet.no

Side2.no/helse

Om du vil lese flere elevtekster som har vært publisert på bygdeposten.no, har vi samlet dem her.


Publisert 26. april 2018, oppdatert 26. april 2018.