Bare Kvikk Lunsj og appelsin?

Når folk hører ordet turmat, tenker de kanskje på Kvikk Lunsj og appelsin. Men er det bare det som er bra turmat? spør Sander i 1NAB.

Denne artikkelen ble til som et resultat av et tverrfaglig prosjekt mellom naturfag og norsk i 1NAB (naturbruk) nå i høst. I naturfag skulle elevene lære om næringsstoffer i maten og betydningen av et sunt kosthold, og i norsk skulle de lære å skrive en fagartikkel. For å gjøre det hele mer interessant for elevene, fikk de i oppgave å fokusere på sunn, god og praktisk turmat. Elever og to fellesfaglærere i 1NAB gikk på tur opp på åsen bak Buskerud gård en dag i oktober for å prøve ut de ulike menyene. Dette ble en trivelig og lærerik tur for samtlige.

Skrevet av Sander Gravermoen

Hvis man skal gå langt og blir sulten, trenger man riktig type fett og karbohydrater for å holde kroppen i balanse og blodsukkeret under kontroll. Og derfor er det mye annen turmat man kan ha med seg enn bare det tradisjonelle.

Det er kanskje ikke så mange som tenker over det, men turmat er veldig viktig. Både for at du skal bli mett, og for at kroppen skal klare de fysiske utfordringene på turen, men også for at vi skal kose oss og bevare det gode humøret til turen er over. For når trenger man egentlig mer mat enn når man er på tur?

Mange muligheter

Turmaten skal holde deg mett, men også være kos og noe å se fram til. Turmaten bør ikke bare være raske karbohydrater, men også langsomme, for da vil kroppen fungere best over lengre tid. Nistemat er ofte det vi tar med i sekken. Da kan det være lurt å bruke grovt brød, grove rundstykker eller muffins laget med grove kornsorter. Som pålegg er både ost og kjøttpålegg uten for mye fett et godt forslag. Frukt og grønnsaker skåret opp og lagt i en liten boks får flere til å spise dette.

Vi trenger ikke bare mat, men også drikke. Hvis man er tørst, drikker man vann, dette er veldig bra for kroppen, og noe den er helt avhengig av. Det er viktig at man drikker jevnt under hele turen, for at væskebalansen skal være stabil, og for at man ikke skal få hodepine. Søtt drikke som saft kan gi mer energi, som kan være bra på en tur, dessuten er det hyggelig med varm solbærsaft eller varm kakao på termos.                                                 

Varm turmat

Varm turmat kan også smake. Pølser på termos kan være en mulighet, men et lite stormkjøkken kan gi deg andre smaksopplevelser. Pannekakerøre, laget med grovt mel og havregryn, kan tas med på ei tom brusflaske. Dette kan stekes i ei lita panne på stormkjøkkenet. Dersom det er blåbær i skogen, kan det være fint å plukke litt underveis, og røre sammen med litt sukker til pannekakene.

Det er andre matvarer man kan bruke stormkjøkkenet til også, blant annet fisk. Hvis det er fisketur man er på, vil de fleste synes det er godt å steke fisken med en gang og ha en brødskive eller noe annet ved siden av. Avhengig av når på året turen er, så kan man samle for eksempel sopp underveis på turen. Sopp stekt med litt smør i panna, kan være både godt og sunt, særlig når den er proppfull av D-vitamin.

Søndagstur                          

I Norge har det vært tradisjon for at familien drar på tur, særlig søndagstur var vanlig for en del år siden. Det er viktig at barn og ungdom tar vare på denne tradisjonen og finner glede i å være på tur. For at turen skal bli noe annet enn mas, tror jeg det er viktig å ha et godt utvalg i sekken. Ekstra viktig er det å ha mat som både de voksne og barna synes om, og lag gjerne et bål eller ha med et stormkjøkken for å skape litt trivsel.

Hjemturen er ofte den lengste og tyngste, derfor kan det være lurt å ha litt ekstra mat på lur i sekken. For mange er turmaten noe av det viktigste ved hele turen, så derfor kan det være lurt å bruke litt tid på å planlegge nettopp dette.

I åsen bak Buskerud gård. FOTO: Vibeke Snekkerhaugen, 1NAB.

Kilder:

http://www.godt.no/#!/soek/oppskrifter/alle/grove%20pannekaker

http://www.familieverden.no/Fritid/Tur/La-utflukten-bli-malet/


Publisert 4. november 2016, oppdatert 4. november 2016.